مبعث رسول مهربانی ها

 

 

آن شب ، شب بیست و هفتم رجب بود . محمد غرق در اندیشه بود که

ناگهان صدایی گیرا و گرم درغار پیچید :بخوان! بخوان به نام پروردگارت که

بیافرید ، آدمی را از لخته خونی آفرید ، بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است ،

به آدمی آنچه را که نمی دانست بیاموخت...

 

روز مبعث، روزی است که حضرت محمد در غار حراء و در سن 40 سالگی توسط فرشته وحی، حضرت جبرئیل از سوی خدا به پیامبری نائل شد و تحولی شگرف در زندگی جامعه بشری و رستاخیزی عظیم در روح انسان ها به وجود آورد.

اس ام اس مبعث

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) هنگامی به رسالت مبعوث شد که مردم جاهل و گمراه بودند و انسانیت از میانشان رخت بربسته بود و تعلیمات پیامبران قبلی فراموش گشته و عقاید مردم دستخوش تحریفات شده بود.

در این زمان مردم جاهل مشغول به بت پرستی، زنده به گور کردن دختران، ظلم و بیدادگری، غارت و خونریزی، پایمال کردن حقوق ضعیفان و فحشا و منکرات بودند که خداوند منت بر سر جهانیان گذاشت و تاریخشان را به طراوت بهار مبدل نمود و شب کائنات را به روز روشنایی و فروغ وحی، بیاراید و «مصطفی» را برگزید و کلام وحی را این چنین بر او نازل کرد :

بخوان ! بخوان به نام پروردگارت که بیافرید، آدمی را از لخته خونی آفرید.

بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است،

همان کس که با قلم آموخت به آدمی آنچه را که نمی دانست.

سپس محمد مبعوث شد، تا شرک بت پرستی رخت بربندد و جاهلیت از زندگی ها محو شود و جهل و جور بمیرد و چشم جهان به روی فروغ وحی گشوده شود و آفتاب روشنایی و حقیقت طلوع نماید.

 

 

مهم ترین پیام بعثت

توحید، اصل ی‏ترین و مهم ‏ترین پیام بعثت است. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته م ی‏شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید».(انبیاء: 25)
  
بشر امروز، با طاغوت‏ها و بت‏های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ‏گونه بی عدالتی. با این وصف، از شخصی‏ترین رفتار انسان تا قانون‏گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت‏های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.

 

هدف از بعثت در کلام امام علی (ع)

خداوند، حضرت محمد را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بت‏ ها رهایی بخشد و به پرستش خود راهنمایی کند و آنان را از پیروی شیطان نجات دهد و به اطاعت خود کشاند.
پس خداوند، رسولان خود را در میان مردم برانگیخت و پیامبرانش را پیاپی به سوی آنها فرستاد تا از مردم ادای عهد و پیمان فطرتی را که با پروردگارشان بسته بودند، بخواهند و نعمت فراموش شده او را به ایشان یادآوری کنند و با تبلیغ دلایل روشن، وظیفه رسالت را انجام دهند و نیروی عقل ‏های مردم را که زیر غبار کفر و شرک و گمراهی پنهان شده بود، برانگیزانند و به کار اندازند و آیات بزرگ الهی را به ایشان بنمایانند.
خدای سبحان برای وفای به وعده خود و کامل گردانیدن دوران نبوت، حضرت محمد را مبعوث کرد؛ پیامبری که از همه پیامبران، پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود. نشانه‏ های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود.

 

هدف از بعثت در کلام امام خمینی (ره)

«بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه این که مردم بتوانند با قدرت‏ های بزرگ مقابله کنند. بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را، تمام این‏ ها را از ظلمت‏ ها نجات بدهد. ظلمات را به کلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به ‏جای او نور عمل بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد... و راه او را به ما فهمانده است، فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند و تفرّق نداشته باشند».

 

نورانی و زیباست، همه روی محمد

خاتم شده از بهره خدا، سوی محمد

نوری است، به رخساره ی دلدار

دل داده به سویش، وفا کوی محمد . . .

 

مبعث نبی اکبرم (صلی الله علیه وآله ) بر شما مبارک باد

 


منابع:

https://namnak.com/

https://qurantv.ir/